Friday, March 16, 2007

Suasana & Cerita Di Tahun Baru Cina....


Posing Kat Taman Jap...hehehee

Diantara Kuih Muih Yg Terhidang....




Gambaran Diruang Tamu....
Sijil Penghargaan yg dianugerahkan oleh Ketua Menteri Melaka diatas
diantara Rumah terbersih, terindah, dan Tercantik....pada tahun 2000

Gambar anak Buah rick...
Adik bongsu rick, Eddie...
Amin Karimun dan Keluarga....


Dr Kiri, Bapa rick, makcik dan anak2 nya....


Semalam, hari yang paling bersejarah bagi aku, kerana makcik&pakcik aku mai rumah aku, mereka dtg lebih kurang dalam jam 7mlm, so bapak aku kalau berjumpa ngan makcik aku ni, mula la diorg cite kisah2 lama, actually, makcik aku ni dia dan convert ke agama Islam, sejak 25 tahun dulu, sebab suami dia org Islam, Suami dia juga Tok Sidang la kat kampung dia.

Cite nye bermula bila adik aku berebut nak tgk tv dgn adik saudaranya, last2 aku off jer tv tu, dua2 x dpt tgk langsung, padan muka dia...hehehe,
So makcik aku pun cakap la, kalau zaman dulu, diorg nk tgk tv, bukan main susah lagi, sampai tumpang rumah org nk tgk tv, zaman tu tahun 70an, tv kaler itam
putih, pun diorg sanggup tgk tv, walaupun terpaksa berjalan jauh dr rumah, lebih kurang 6km.Makcik aku kalo bercerita memang best siap ngan gaya lagi..hehee

Pada suatu malam makcik aku ni gi la tgk tv kat rumah org yg ada tv tu, walaupun da mlm disanggup jalan jauh semata2 nk tgk tv, lebihkurang dlm pukul 8 dia pun g la tgk tv, mcm biasa, makcik aku gi la pesan ngan bapak ( Datuk Aku ) dia suruh jemput semasa balik, sebab da lewat mlm makcik aku ni takut la kan...so bapak dia kata ok nanti dia pi jemput la....so nk dekat pukul 12mlm,bapak dia ni x muncul2 lagi, tggu lagi sampai kul 1 pagi pun masih x dtg,
Makcik aku da takut, dia beranikan diri jalan kaki gelap2 tu utk balik rumah, kalau zaman dulu mana ada tepon kat rumah, kalau ada kan senang betul x...

Dalam perjalanan pulang tu..dia lari sekuat-kuat hati..untuk sampai rumah, sampai2 rumah dia tgk bapak dia( datuk aku) bagui nyer lentok kat atas katil dia,
nk kejutkan nanti kena bantai lak kan, just diam kan diri jer la, so makcik aku tanya la datuk aku keesokkan arini nya, datuk aku selamber je ckp kat dia..yg dia ni lupa...hehehe..padan muka makcik aku...

So ada sekali lagi diorg ni masih nk tgk tv lagi kan mcm biasa la untuk setiap hari kan, so kali ni diorg pegi beramai2 adik beradik trip la kirakan nya la,
So makcik aku jalan kat depan sekali, dikuti oleh bapak aku ngan abg dia la...so abg dia kat belakang sekali, ntah mcm mana agak nya, abg ni dia terpijak ular
tedung selar kan, dengan spontan abg dia hentak ular tu ngan kayu, mati ular tu, dengan x sengaja dia pukul ular tu mati, kalau katakan lambat abg dia (pakcik aku) bertindak, aku rasa pakcik aku da pun arwah...apa lagi lintang pukang diorg lari, bila tgk ular tu dah mati, masa tu umo diorg dlm linkungan 12 ke 14 tahun la...

Masa tu jalan gelap, kiri kanan kebun getah, mcm mana x takut kan...tapi diorg da biasa dgn gelap, masa dulu lantai rumah, hanya tanah jer, tapi kita skg nk mable la, mozec la, dulu mandi air perigi, sekarang kita nk water heater( Air panas ), memang byk perbandingan sebenarnya, hidup dulu ngan sekarang kan,
bayangan kan kita kalau dizaman itu, memang rasa teruk agak nya kan, tapi saya tetap bersyukur apa yang saya kecapi sekarang berbanding dulu....

Dalam seronok2 bercite tu, tak sedar da kul 12.30mlm, puas, memang puas bercerita sebenarnya, mcm2 kisah lama diorg imbas kembali...seronok rick dgr diorg bercerita, so rick ade attachkan beberapa gambar utk uols semua...tgk la yer...

No comments: